Lärarlag och kritiska vänner
Projektet kommer att definiera rutiner för att bygga och underhålla lärarteam för alla större kurser och för att organisera "kritiska vänner"-grupper på alla avdelningar på skolan. Syftet är att säkra utbildningskvalitetsprocesser. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.
Syfte
- Säkerställa kursernas utveckling.
- Göra lärarrollen mindre ensam och sårbar.
- Öka samarbetet för säkrad utbildningskvalitet gemenskap
Bakgrund
Förslagen är från skolans tidigare kvalitetsarbete, som är sammanfattade i rapporten Utbildningskvalitetsprocesser vid KTH EECS, och syftet är kvalitetssäkring och förbättring. Kritiska vänner är lärare med beprövat framgångsrik undervisning. Både lärarlag och kritiska vänner är redan introducerade och provade i skolan, men i mindre omfattning och utan väldefinierade processer.
Delmål
- Nulägesanalys om skolans kurser som har lärarlag eller fick hjälp av kritiska vänner, omvärldsanalys om likadana lösningar vid andra lärosäten. Val av pilotkurser i P2, P3, bemanning (september-oktober)
- Förslag om hur lärarlag och kritiska vänner ska fungera och hur dessa kan upprätthållas (november-december)
- Pilot med kurser som är i stort behov av lärarlag eller kritiska vänner (P2,P3)
- Pilot utvärderas. Ifall projektet är lyckad, lärarlag och uppdraget kritiska vänner formaliseras och en handlingsplan förbereds, i P4.
Preliminär tidsplan
Detta är ett ettårigt projekt. Projektgruppen sammanställs i maj-juni. Uppstartsmöte i juni. Projektet startas i september. Projektet avslutas i maj 2024 och arbetet går till nästa fas.