Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Lärarlag och kritiska vänner

Projektet kommer att definiera rutiner för att bygga och underhålla lärarteam för alla större kurser och för att organisera "kritiska vänner"-grupper på alla avdelningar på skolan. Syftet är att säkra utbildningskvalitetsprocesser. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning.

Syfte

  • Säkerställa kursernas utveckling.
  • Göra lärarrollen mindre ensam och sårbar.
  • Öka samarbetet för säkrad utbildningskvalitet gemenskap

Mappning till Framtidens utbildningsprinciperna

Projektet mappas till de grönmarkerade principerna i ramverket för Framtidens utbildning:​

  • P9. En utvecklande utbildningskultur

  • P10. Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrollen
  • P11. Ett ledningssystem för kvalitetsutveckling

Definitioner av principerna

Bakgrund

Förslagen är från skolans tidigare kvalitetsarbete, som är sammanfattade i rapporten Utbildningskvalitetsprocesser vid KTH EECS, och syftet är kvalitetssäkring och förbättring. Kritiska vänner är lärare med beprövat framgångsrik undervisning. Både lärarlag och kritiska vänner är redan introducerade och provade i skolan, men i mindre omfattning och utan väldefinierade processer.

Delmål

  • Nulägesanalys om skolans kurser som har lärarlag eller fick hjälp av kritiska vänner, omvärldsanalys om likadana lösningar vid andra lärosäten. Val av pilotkurser i P2, P3, bemanning (september-oktober)
  • Förslag om hur lärarlag och kritiska vänner ska fungera och hur dessa kan upprätthållas (november-december)
  • Pilot med kurser som är i stort behov av lärarlag eller kritiska vänner (P2,P3)
  • Pilot utvärderas. Ifall projektet är lyckad, lärarlag och uppdraget kritiska vänner formaliseras och en handlingsplan förbereds, i P4.

Preliminär tidsplan

Detta är ett ettårigt projekt. Projektgruppen sammanställs i maj-juni. Uppstartsmöte i juni. Projektet startas i september. Projektet avslutas i maj 2024 och arbetet går till nästa fas.

Projektledare

F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML