Kvalitet och mångfald i examination inom program
Projektet syftar till att utveckla kvalitet och mångfald i examination inom programmen och kurserna vid EECS, skolan för elektroteknik och datavetenskap. Viktiga kvalitetsaspekter är validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, autenticitet, fusksäkerhet, snabb återkoppling och genomförandekostnad. Utvecklingsprojektet genomförs på Skolan för elektroteknik och datavetenskap inom ramen för KTH:s förändringsprogram Framtidens utbildning
Syfte
- Studierna ska förbereda studentera för att återge kunskap i olika situationer.
- Examinationsformerna ska följa utvecklingen av ny teknik och pedagogik.
Bakgrund
Det finns många anledningar att se över hur vi examinerar våra kurser. Generativa AI-verktyg ger nya möjligheter för studenterna att arbeta med uppgifter. Det finns nya tekniska möjligheter för digital examination. Det har senaste åren, inte minst under pandemin, utvecklats nya examinationsformer som kan spridas. Målrelaterade betygskriterier och examination som kräver att varje student uppfyller alla lärandemål för att bli godkänd är ännu inte implementerat i alla kurser. KTH strävar efter mer kontinuerlig examination och luckrar upp läsårets tidigare hårda indelning i läsveckor och tentaveckor.
Delmål och preliminär tidsplan
Detta är ett ettårigt projekt som avslutas när betydskriterierna är framtagna.
- Delmål 1: Mål för projektet fastställs och workshop med skolans lärare.
- Delmål 2: Nulägesanalys och ambitionsnivå för varje program.
- Delmål 3:
- Lärare utvärderar sin examination.
- Kompetensutveckling för lärare som samtidigt utvecklar examinationen.
- Nya kursplaner för kurser som byter examinationsform.
- Betygskriterier för nya examinationer presenteras i kurs-PM vid kursstart.