Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Designstudions pedagogiska landskap

Projektet syftar till att kartlägga de pedagogiska metoder och den pedagogiska infrastruktur som skapar aktiva studenter som driver sig självständigt mot excellens på KTH:s arkitektutbildning.

Mappade principer

Graf: Av 13 färgade textrutor omringade av blåa linjer är de fem grönmarkerade listade nedan.
Klicka på bilden för att se textdetaljerna i ramverket för Framtidens utbildning.

Projektet mappas till de grönmarkerade ramverksprinciperna:

P2. Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling

P3. Aktivt studentcentrerat lärande

P4. Bedömning och examination för lärande

P5. Öppna experimentella miljöer

P7. Ett användarorienterat verksamhetsstöd

Definitioner av principerna

Projektdokumentation

Du som har KTH-ID kan läsa projektdokumentationen i inloggat läge.

Projektdirektiv

Projektdirektiv_Designstudions pedagogiska landskap_F@KTH-03–ABE (Word OneDrive)

Statusrapport "A3"

Projektrapport "A3"_Designstudion_F03-ABE (pptx OneDrive)

Kontakta projektledaren

Detta utvecklingsprojekt som startade 2023, genomförs på Skolan för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik (ABE) inom ramen för förändringsprogrammet "Framtidens utbildning". Utvecklingsarbetet kommer att fortsätta under 2024-2025.

Bakgrund

KTH:s arkitektutbildning har lång erfarenhet och en starkt förankrad utbildningstradition inom aktivt studentcentrerat lärande, Wicked Problems i Design Thinking, kontinuerliga bedömningar av studentens lärande inom ramen för designstudiomodellen samt kunskap om nödvändig pedagogisk infrastruktur och material såsom lärartäthet, ritsalsmiljöer, peer- to- peer learning, ateljéer och verkstäder.

Majoriteten av kunskapsöverföringen sker inom projektkurserna genom upplägget designstudio. sammanfatta rådande läge och ge förslag på strategier för framåt. Undersökningarna visade: Vi har utmärkta individuella kompetenser inom våra lärandemiljöer men vi kan och behöver utvecklas genom att agera tillsammans!

Syfte och mål

Syftet är att tydliggöra dels vad som bör behållas respektive förändras för att utbildningen inom arkitektur ska fortsätta vara relevant och genomförbar även imorgon, och dels vad övriga KTH kan dra för nytta och lärdomar av metoder och förhållningssätt som används inom arkitektutbildningen.

Effektmål

Vi vill åstadkomma en verklig förändring som syftar till att förbättra studentens lärande inom KTH:s arkitektutbildning. Vi vill också förbättra och förtydliga lärarens förutsättningar för att bedriva sin lärargärning.

Projektmål

Detta ska ske genom att:

  • kartlägga de pedagogiska metoder och läraktiviteter som skapar aktiva studenter som driver sig självständigt mot excellens.
  • ta fram en nulägesanalys av designstudions pedagogiska landskap vars modell är den dominerande inom KTHs arkitektutbildning.

Delmål och preliminär tidplan

2023-2025:

  • Framtagande av pedagogisk enkät till alla 22 studior inom ramen för arkitektutbildningen.
  • Nulägesanalys bla utifrån analys av pedagogiska enkäterna till alla lärare verksamma inom programmet.
  • Förberedelser och anordnande av olika aktiviteter i form av workshops, dialog med lärare och studenter.
  • Kompetensutveckling kring arkitektutbildningens pedagogiska modell.
  • Handlingsplaner och förslag till åtgärder för framtidens arkitektutbildning KTH-A.
  • Arkitektprovets status rörande breddad rekrytering.
  • ”Öppet hus” eller dylikt i arkitekturs ritsalar, dela insikter från en miljö som helt saknar skriftliga tentor men har väldigt mycket granskning och bedömning av studenternas lärande kontinuerligt. (Notera: förbehåll för eventuella ändringar.)

Vi inkluderar samtliga studenter och lärare ARKIT/TARKM, arbetsgrupp av lärarrepresentanter och styrgruppen för arkitektprovet.

Utmaningar

  • Att förtydliga vår pedagogiska modell inom projektkursernas bedrivande som reproduceras ständigt.
  • Att våga se oss själva och ärligt undersöka våra metoder idag och varför de ser ut som de gör.
  • Att miljön vågar härleda och granska våra beteenden och några av de outtalade förhållanden som sker by default.

Projektet förutsätter:

  • samverkan med det nationella Arkitekturutbildningsnätverket, Arkitekturakademin (Chalmers, LTH, UMA), NBAA Nordic Baltic Architecture Academy, European Association for Architectural Education (EAAE) samt
  • stort studentinflytande med studenter inklusive alumner,
  • branschdialog med branschorganisationen Sveriges Arkitekter.

Status och förbättringsförslag

Under 2023 genomförde vi:

  • Flera workshoppar (alla lärare och studentrepresentanter är inbjudna) angående förväntningar, pedagogik, vår identitet och projektstatus;
  • En pedagogisk konferens för all personal inom grundutbildningen och studentrepresentanter;
  • Öppna workshoppar för all personal och alla våra elever ("Keep or leave" + "Drömskolan");
  • Kvällsworkshop för bransch- och alumndialog .

Pågående arbete:

  • Research: Studiopedagogik 2022/2023;
  • Research/Workshop: Arkitektprovet nuläge som urvalskvot;
  • Fokus: Bemanning i relation till pedagogiskt upplägg, Innehåll och struktur, Examinator tar ansvar, Examination och närvarokrav;
  • Studieråd 2.0 + Digital portfölj;
  • Undervisningsmiljöernas utveckling och uppdatering;
  • Kollegial fortbildning och vikten av canvas tillsammans.

Analys av resultat och lärdomar

Skapa ett ”Öppet hus” eller dylikt i arkitekturs ritsalar och dela insikter från en miljö som helt saknar skriftliga tentor men har väldigt mycket granskning och bedömning av studenternas lärande kontinuerligt.

Nästa steg/uppföljningsplan

  • Integrera, som en självklar del av fortbildning under kollegiedagar, en tydlig arbetsbeskrivning för lärare vad designstudiopedagogik innebär;
  • Tydligare utbilda alla studenter vad den specifika pedagogiska modellen innebär i vardagen för dom.

Utvecklingsarbetet fortsätter år 2024-25.

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-05-09
F01-ABE Integrerat livslångt lärande​
F02-ABE Omedgörliga problem i en hållbar kontext​ inom samhällsbyggnad
F03-ABE Designstudions pedagogiska landskap
F04-CBH Digital och kontinuerlig examination
F05-CBH Breddad och relevant rekrytering till masterprogram
F06-CBH Ökad genomströmning
F07-CBH Utveckling av programstrukturer på avancerad nivå
F11-EECS Masterprogram i hållbar digitalisering
F12-EECS Lärarlag och kritiska vänner
F13-EECS Kvalitet och mångfald i examination inom program
F14-ITM Möbius – tekniskt basår i Södertälje
F15-ITM HING i Industriell teknik med en ingång och flera utgångar
F16-ITM Modularisering av studier på avancerad nivå (M-SPAN)
F17-ITM Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab
F18-SCI Nulägesanalyser för programombyggnad
F19-SCI Storskalig examination
F20-SCI ​​Flexibelt inspelat material för aktivt lärande
F21-SCI Progression av studenters friläggningsförmåga
F22-SCI Datadriven meritvärdering vid antagning till masterprogram
F23-SCI Integrera ämnes- och yrkesrollsnära HU och JML