Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH

KTH:s arbete med att utveckla utbildningsverksamheten har nu fått en riktning i ett förändringsprogram för framtidens utbildning. Programmets arbete struktureras i ett ramverk som utgörs av 13 principer.

På dessa sidor kommer information om organisation och styrning av förändringsprogrammet Framtidens utbildning att publiceras.

Beslut

Inriktningsbeslut avseende utformning av ​​KTH:s utbildningsutbud​​ (V-2024-0331 1.2)

Beslut om programledning för framtidens utbildning (V-2022-0716)

Beslut om principer för framtidens utbildning (V-2022-0380)

Organisation

En programledning har tillsatts för att stödja och samordna genomförandet på skolor och i KTH-övergripande grupper och forum.

Programledning för Framtidens utbildning på KTH

Planer

Flera uppdrag i KTH:s verksamhetsplan för 2023–2025 kopplar till ett flertal av ramverksprinciperna.

Uppdrag kopplade till Framtidens utbildning i Verksamhetsplan för KTH 2023–2025

Lyssna på podden Fikasnack om framtidens utbildning 

Farazee Asif

Podd #38

Fikasnack med Asif, mottagare av KTH:s pedagogiska pris 2023

Farazee Asif har varit lärare på KTH i nästan 15 år och har bland annat varit med i arbetet att ta fram och driva kursen Circular Manufacturing System. För det arbetet blev han belönad med KTH:s pedagogiska pris 2023. Kursen har flera egenskaper som gör den unik i sitt slag, bl.a. kombineras teori och praktik i ett ramverk på ett pedagogiskt och användbart sätt som uppskattas av studenterna. 

Spotify #38  / KTH Play #38

”Studenternas idéer kan bli spin off-företag” (intervju med Asif 12 december 2023)

KTH:s pedagogiska pris

Asifs profil

Sören Östlund

Podd #37

Fikasnack om CDIO, ett globalt ramverk om ingenjörsutbildning

KTH var runt millennieskiftet en av initiativtagarna till det numera världsomfattande ramverket om ingenjörsutbildning som kallas CDIO. En som varit med från början är KTH-professorn Sören Östlund. I den här podden berättar Sören om bakgrunden till CDIO, vad det är för något och kanske framför allt vad det har betytt och betyder för ingenjörsutbildningarna på KTH.

Spotify #37  / KTH Play #37

Sörens profil

CDIO-initiativets hemsida

Anders Söderholm i Zoom

Podd #36

Fikasnack med KTH:s rektor Anders Söderholm

Utifrån sex grundläggande kriterier ska KTH:s utbildning utvecklas och förnyas. I utbildningsutbudet kommer också visionen om att KTH ska ta ett ledarskap i omställningen mot ett hållbart samhälle att avspeglas. Detta fastställdes i ett inriktningsbeslut  av rektor 10 april, men vad innebär det och vad är bakgrunden till dessa sex kriterier? Detta berättar KTH:s rektor Anders om i det här avsnittet.

Spotify #36  / KTH Play #36

KTH:s rektor Anders Söderholm

Anders blogg