Fikasnack om ett utvecklingsprojekt om experimentella miljöer på KTH
Möjligheten att kombinera teori med praktik, i form labbövningar eller praktiskt arbete i experimentella miljöer, är ett särdrag för all ingenjörs- och arkitektutbildning. Magnus Wiktorsson och Martin Edin Grimheden har projektlett ett arbete för att se hur man kan samordna några olika experimentella miljöer på KTH. Projektet går under namnet Product Innovation and Manufacturing Open Lab (PRIMO Lab). Hör om projektet i det här avsnittet.
Fikasnack med Lars Strannegård om förändrade antagningsregler
KTH antar studenter i olika så kallade urvalsgrupper, där de vanligaste är via gymnasiebetyg eller via resultat på högskoleprovet. Som myndighet har KTH inte så mycket frihet att ändra reglerna för detta. Handelshögskolan i Stockholm är ett privatägt lärosäte och har därför större frihet att utforma sina antagningsregler. Detta ska Handelshögskolan nu nyttja genom att ställa andra krav på de sökande studenterna, vilket Lars berättar om i det här avsnittet.
Fikasnack med Asif, mottagare av KTH:s pedagogiska pris 2023
Farazee Asif har varit lärare på KTH i nästan 15 år och har bland annat varit med i arbetet att ta fram och driva kursen Circular Manufacturing System. För det arbetet blev han belönad med KTH:s pedagogiska pris 2023. Kursen har flera egenskaper som gör den unik i sitt slag, bl.a. kombineras teori och praktik i ett ramverk på ett pedagogiskt och användbart sätt som uppskattas av studenterna.
Bli medskapare till ramverket för Framtidens utbildning
Framtidens utbildning
är ett förändringsprogram med ett ramverk som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar utifrån ett långsiktigt helhetsperspektiv. Ramverket består av 13 principer som är klustrade i 5 områden.
Vi hoppas att du som lärare, anställd eller student vill bidra med olika perspektiv och nya idéer till ramverket.