Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Aktiviteter inom Framtidens utbildning

Webbstrukturen och sidinnehållet är under utveckling.

Aktuella projekt

Andra initiativ/projekt

Nedan projekt och initiativ genomförs av andra enheter inom ramen för Framtidens utbildning.

Projekt Tekniska högskolans studentkår (THS)

Ett livfullt studiesocialt campus

Projekt Fakultetsrådet (FR)

Nytt kvalitetssystem – programuppföljning vartannat år

Nytt kvalitetssystem – årlig uppföljning av kurser

Podden Fikasnack om framtidens utbildning

Läs om Fikasnackspodden och hitta alla tidigare avsnitt

Magnus Wiktorsson, Martin Edin Grimheden

Podd #40

Fikasnack om ett utvecklingsprojekt om experimentella miljöer på KTH​

Möjligheten att kombinera teori med praktik, i form labbövningar eller praktiskt arbete i experimentella miljöer, är ett särdrag för all ingenjörs- och arkitektutbildning. Magnus Wiktorsson och Martin Edin Grimheden har projektlett ett arbete för att se hur man kan samordna några olika experimentella miljöer på KTH. Projektet går under namnet Product Innovation and Manufacturing Open Lab (PRIMO Lab). Hör om projektet i det här avsnittet.

Spotify #40  / KTH Play #40

Product Innovation and Manufacturing Open Lab – PRIMO Lab

Poster som visades på Storträffen 14 maj 2024 (PowerPoint-fil)

Martins profil

Magnus profil

Lars Strannegårs

Podd #39

Fikasnack med Lars Strannegård om förändrade antagningsregler

KTH antar studenter i olika så kallade urvalsgrupper, där de vanligaste är via gymnasiebetyg eller via resultat på högskoleprovet. Som myndighet har KTH inte så mycket frihet att ändra reglerna för detta. Handelshögskolan i Stockholm är ett privatägt lärosäte och har därför större frihet att utforma sina antagningsregler. Detta ska Handelshögskolan nu nyttja genom att ställa andra krav på de sökande studenterna, vilket Lars berättar om i det här avsnittet.

Spotify #39  / KTH Play #39

Lars profil (hhs.se)

Debattartikel i DN om förändrade antagningsregler på Handelshögskolan i Stockholm (hhs.se)

Nyhetsartikel i DN om Handelshögskolans skärpta krav vid antagning (dn.se)

Farazee Asif

Podd #38

Fikasnack med Asif, mottagare av KTH:s pedagogiska pris 2023

Farazee Asif har varit lärare på KTH i nästan 15 år och har bland annat varit med i arbetet att ta fram och driva kursen Circular Manufacturing System. För det arbetet blev han belönad med KTH:s pedagogiska pris 2023. Kursen har flera egenskaper som gör den unik i sitt slag, bl.a. kombineras teori och praktik i ett ramverk på ett pedagogiskt och användbart sätt som uppskattas av studenterna. 

Spotify #38  / KTH Play #38

”Studenternas idéer kan bli spin off-företag” (intervju med Asif 12 december 2023)

KTH:s pedagogiska pris

Asifs profil

Foto: röd café-entré med text på: "Fikasnack om framtidens utbildning"

Nästa poddavsnitt

Nästa fikasnack

Välkommen med frågor och synpunkter i Zoomchatten varje onsdag kl. 15.00–15.30.

Om Fikasnackspodden

Blå-vit grafik: I lökformade lager är principnamnen klustrade i områden.

Bli medskapare till ramverket för Framtidens utbildning

Framtidens utbildning  är ett förändringsprogram med ett ramverk som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar utifrån ett långsiktigt helhetsperspektiv.​ Ramverket består av 13 principer som är klustrade i 5 områden. 

Vi hoppas att du som lärare, anställd eller student vill bidra med olika perspektiv och nya idéer till ramverket.

Jag vill medskapa till ramverket

Innehållsansvarig:framtiden@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-05-02