Få koll på ekonomin – läs årsredovisningen

Bild på KTH Campus
KTH Campus. Foto: KTH
Publicerad 2024-02-22

Hallå där Anna Björklund, utredare på ledningskansliet. Du är samordnare för KTH:s årsredovisning 2023 som nu är klar. Varför ska man läsa den?

– Den ger en bra överblick över vår omfattande verksamhet. Den som inte vill sträckläsa kan ändå ha stor användning av årsredovisningen som uppslagsbok. Allmänheten och journalister som vänder sig till KTH med frågor kan ofta få svar där, liksom alla medarbetare som undrar något om verksamheten.

– I år har årsredovisningen fått en ny grafisk form, vilket är extra roligt.

Hur ser resultatet ut jämfört med året innan?
– Det ekonomiska resultatet uppgick till -258 miljoner kronor, vilket var 121 mnkr sämre än för 2022. Inflationen har gjort att framför allt lokalkostnaderna har ökat. Lokal- och personalkostnader står för närmare 75 procent av kostnadsökningarna. De statliga anslagen räknades upp i avsevärt mindre utsträckning än exempelvis hyresavtalen. Läs gärna mer om det i årsredovisningen, i avsnittet Ekonomisk redovisning.

Kan du säga något om söktrycket till utbildningarna?
– Överlag har KTH många sökande och får årligen närmare 30 procent av förstahandsansökningarna till landets civilingenjörsutbildningar. Arkitektutbildningen hade som vanligt flest förstahandssökande bland yrkesutbildningarna, följd av civilingenjörsutbildningen i datateknik.

Under 2023 fattades ovanligt många stora och avgörande beslut.

– Det som troligen få har missat är omlokaliseringen av verksamhet i Kista och Södertälje. Det införs också en ny kollegial struktur med fakultetsnämnder på skolorna samt en ny modell för fördelning av resurser inom utbildningen på grund- och avancerad nivå. Häromveckan invigdes, det av regeringen inrättade, Cybercampus Sverige som kommer att ha KTH som värd, säger Anna Björklund.

Text: Lars Öhman

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se