Framtidens utbildning är ett förändringsprogram med ett ramverk som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar utifrån ett långsiktigt helhetsperspektiv.
Ramverket består av 13 principer som är klustrade i 5 områden.
Se presentationer (inkl. projektdirektiv) och kontaktpersoner för skolornas utvecklingsprojekt inom Framtidens utbildning. (Vissa projektdirektiv samt sidor på engelska saknas fortfarande).
Utifrån sex grundläggande kriterier ska KTH:s utbildning utvecklas och förnyas. I utbildningsutbudet kommer också visionen om att KTH ska ta ett ledarskap i omställningen mot ett hållbart samhälle att avspeglas. Detta fastställdes i ett
inriktningsbeslut
av rektor 10 april, men vad innebär det och vad är bakgrunden till dessa sex kriterier? Detta berättar KTH:s rektor Anders om i det här avsnittet.
Inför varje termin kan nationella studenter söka till KTH:s utbildningar. Detta avsnitt gästas av Alina Lingnau som är verksamhetsansvarig för utbildningskommunikation, gruppen som jobbar med studentrekrytering på KTH. Hon berättar om arbetet med att rekrytera nationella studenter till KTH.
KTH har drygt 100 olika utbildningsprogram som alla leds av en lärare som är programansvarig. I rollen ingår en mängd ansvarsområden, allt från mottagningen av nya studenter till det systematiska kvalitetsarbetet. I det här avsnittet av podden berättar professor Martin Viklund om vad det innebär att vara programansvarig på KTH.
Utifrån sex grundläggande kriterier ska KTH:s utbildning utvecklas och förnyas. I utbildningsutbudet kommer också visionen om att KTH ska ta ett ledarskap i omställningen mot ett hållbart samhälle att...
Vilka kännetecken har en ingenjörsutbildning i framkant?
Vilka lärosäten har bäst ingenjörsutbildningar efter pandemin? Vilka positiva effekter fick pandemin på undervisningen och vilka utmaningar behöver hanteras av ett universitet som har ambitioner att b...
KTH inför nytt system för kursvärdering och kursanalys till HT24
För att stärka och underlätta arbetet med kursvärdering och kursanalys så inför KTH ett nytt system med högre grad av automatisering. Det nya systemet integreras i Canvas och testas under vår och somm...
Inspelade föreläsningar som studenterna kan titta på tills de förstår. Labbkit som de får låna, vilket gör att de inte behöver anpassa sig till öppettider i salar utan kan bygga sina labbar var och när det passar dem. Dessa är ett par av de saker som gör att Carl-Mikael Zetterling fick Tekniska Högskolans Studentkårs pedagogiska pris Årets lärare 2022.
Luigia Brandimarte har tilldelats KTH:s pedagogiska pris 2022. Genom att tillämpa konceptet "genom att undervisa, lär vi oss", har hennes studenter kunnat praktisera lärande på olika spännande sätt, bland annat i ett projekt tillsammans med Stockholms konsthögskola.
Han prisas för den goda arbetsmiljön i klassrummet
Tomas Ekholm har tilldelats KTH:s pedagogiska pris 2022. Han är alltid väldigt förberedd och anser att lärandet och undervisningen i föreläsningssalen är jämförbart med att stå på en scen. Det handlar om att fängsla studenterna, skapa intresse och berätta en historia.
Sammanfattning av CDIO-möte om framtidens ingenjörsutbildning
KTH var i januari 2024 värd för CDIO:s regionala möte med fokus på framtidens ingenjörsutbildningen. Läs sammanfattning från dagens diskussioner och utvalda presentationer.
Framtidens ingenjörsutbildning: Hur kommer AI och ML att förändra högre utbildning?
"Han överdrev nog lite" sa en åhörare efter Arnold Pears end note på SoTL 2023. Arnold pratade bl.a. om individualiserade lärandeupplevelser och hur campusinstitutioner måste ompröva sina resurser. Håller du med?
Seminariet börjar med att Arnold Pears, professor i teknikvetenskapens lärande vid KTH, pratar om AI och dess möjligheter och begränsningar. Efter det följer en en diskussion om hur det påverkar universitetssektorn.
Gunnar Karlsson
, professor i teletrafiksystem på KTH, har gjort en sammanställning kring hur man kan tänka vid utveckling av kurser för yrkesverksamma. Rapporten är en bra introduktion till dig som är ny till Livslångt lärande.
Via megamenyns "Utbilda" på intranätet hittar du webbsidor som samlar stödresurser både för lärare och administratörer; allt från designtips, manualer och processbeskrivningar till nyheter och stödaktiviteter.
Det kan hända att engelska översättningar av webbsidor kan dröja lite.
Tänk på att många länkar på denna startsida leder till andra delar på KTH:s webbplats. Särskilt som Framtidens utbildning publicerar beslut, organisation och planer på intranätets ingång för "Organisation och styrning":
Förändringsprogram för framtidens utbildning på KTH
.